Uw aanvraag in vijf stappen
Als u zich aanmeldt voor de Regeling Tegemoetkoming Stoffengerelateerde Beroepsziekten (TSB), volgen er vijf stappen. We hebben informatie nodig om te beoordelen of u voldoet aan de voorwaarden van de regeling TSB.
Als uw aanvraag binnen is:

STAP 1. Wij nemen telefonisch contact met u op
Nadat u zich bij ons heeft aangemeld, nemen wij telefonisch contact met u op. We bespreken de aanmelding en de procedure met u. Als u aan de eerste belangrijke voorwaarden van de TSB-regeling voldoet, ontvangt u per post van ons de aanvraagset. Deze bestaat uit een folder, retourenvelop en vier formulieren.
STAP 2. We onderzoeken uw arbeidsverleden en vragen medische informatie op
Opvragen medische informatie
Om uw aanvraag te beoordelen, hebben we medische informatie nodig. Het ISBG vraagt de diagnose en andere noodzakelijke medische informatie over u op. Dit doen we bij de arts(en) voor wie u een medische machtiging heeft gegeven.
Onderzoek arbeidsverleden
Het doel van het onderzoek arbeidsverleden is om een volledig overzicht te krijgen van de werkgevers en opdrachtgevers bij wie u heeft gewerkt en van de werkzaamheden waarbij u misschien in contact bent gekomen met gevaarlijke stoffen.
Wij bellen u op om een afspraak te maken voor een gesprek over uw arbeidsverleden. Dit gesprek kan bij u thuis worden gedaan, telefonisch of via een videogesprek. Dit is afhankelijk van de informatie die al bekend is en wat u prettig vindt. We overleggen dit met u als we bellen voor een afspraak.
Tijdens het gesprek bespreken we met u de banen of opdrachten die u heeft gehad. Bij elke baan vragen we of u zelf met een gevaarlijke stof heeft gewerkt. Het kan ook zijn dat u met stoffen in contact kwam, doordat collega’s hiermee werkten. Ook zal de medewerker u vragen hoe vaak u in contact kwam met de stof en in welke hoeveelheden.
Voorbereiden
Bereid u goed voor op dit gesprek. Schrijf alvast de volgende zaken op:
- bij welke werkgever u in aanraking bent gekomen met gevaarlijke stoffen;
- hoe u in aanraking kwam met de stof(fen);
- van wanneer tot wanneer u bij de werkgever werkte (jaartallen).
Bij een huisbezoek
Als er wordt afgesproken dat het gesprek bij u thuis plaatsvindt, komt een medewerker van ISBG bij u langs. Het is nuttig om bewijs klaar te leggen als u dat heeft. Onze medewerker kan hier tijdens het huisbezoek foto’s van maken. Denk aan bewijs over blootstelling aan de gevaarlijke stof op uw werkplek en oude papieren van uw werk, zoals uw arbeidscontract, overeenkomst tot opdracht, een CV en een uitdraai van uw Nederlandse dienstverbanden vanaf 1998. Dit overzicht kunt u vinden door in te loggen op de website UWV.nl.
Verslag
De ISBG-medewerker verzamelt alle informatie en maakt hier een verslag van. Deze ontvangt u ook. Met dit verslag kunnen wij bepalen of u werknemer of opdrachtnemer was of bent.
STAP 3. Een deskundigenpanel beoordeelt de medische informatie
Deskundigen beoordelen de medische informatie en het verslag over uw arbeidsverleden. Dit deskundigenpanel bestaat uit artsen en specialisten op het gebied van gezond en veilig werken van Bureau Lexces*. Het deskundigenpanel beoordeelt of uw ziekte is veroorzaakt door werk, volgens de voorwaarden van de TSB-regeling.
*Lexces is het landelijk expertisecentrum voor ziekten die veroorzaakt worden door stoffen op het werk. Lexces heeft kennis over gevaarlijke stoffen en over gezondheidsrisico’s voor mensen die ermee werken. Meer informatie vindt u op de website van Lexces.
STAP 4. Wij geven een advies over uw aanvraag
Wij adviseren de Sociale Verzekeringsbank (SVB) over uw aanvraag. Dit doen wij op basis van alle informatie die u ons heeft gegeven en het oordeel van het deskundigenpanel.
STAP 5. De SVB neemt een beslissing
De SVB neemt op basis van ons advies en alle informatie een beslissing. U krijgt daarover een brief van de SVB.
Hoe lang duurt dit proces?
Normaal gesproken beslist de SVB binnen 16 weken. De 16 weken gaan in op het moment dat het ISBG een ondertekende aanvraag van u heeft ontvangen. Dit is de wettelijke beslistermijn. Lukt het niet om binnen 16 weken te beslissen, dan kan de SVB deze termijn verlengen met nog een keer 16 weken. Lukt het dan nog niet om te beslissen, dan vraagt de SVB u akkoord te gaan met een nieuwe datum waarbinnen beslist gaat worden.
Tegemoetkoming en nabestaanden
De tegemoetkoming is beschikbaar voor slachtoffers die nog leven. Als u komt te overlijden nadat u zichzelf heeft aangemeld via de website, dan hebben uw nabestaanden misschien nog recht op de tegemoetkoming. Dat is alleen het geval als wij u al het SVB-aanvraagformulier (deze ontvangt u in de aanvraagset per post) hebben gestuurd, dit formulier ondertekend is en binnen zes weken naar ons teruggestuurd wordt.
Contact
Heeft u nog vragen? Kijk dan bij de veelgestelde vragen.
Staat uw vraag er niet bij? Of heeft u hulp nodig bij het invullen van de formulieren? Of wilt u misschien toch niet doorgaan met uw aanvraag? Neem dan contact op met ons.u hulp nodig bij het invullen van de formulieren? Of wilt u misschien toch niet doorgaan met uw aanvraag? Neem dan contact op met de behandelaar van uw aanvraag.