Uw aanvraag in vijf stappen

Als u zich aanmeldt voor de Regeling Tegemoetkoming Stoffengerelateerde Beroepsziekten (TSB), volgen er vijf stappen. We hebben informatie nodig om te beoordelen of u voldoet aan de voorwaarden van de regeling TSB.

Als uw aanvraag binnen is:

Procedure aanvraag regeling TSB

STAP 1. Wij nemen telefonisch contact met u op

Nadat u zich bij ons heeft aangemeld, nemen wij telefonisch contact met u op. We bespreken de aanmelding en de procedure met u. Als u aan de eerste belangrijke voorwaarden van de Regeling TSB voldoet, ontvangt u per post van ons de aanvraagset. Deze bestaat uit een folder, retourenvelop en vier formulieren.

STAP 2. We onderzoeken uw arbeidsverleden en vragen medische informatie op

Wij bellen u op om een afspraak te maken voor een gesprek bij u thuis. Dit gesprek duurt ongeveer 1,5 uur. In het gesprek bespreken we de werksituaties waarbij u misschien in aanraking bent gekomen met gevaarlijke stoffen.

Voorbereiden huisbezoek

Bereid u goed voor op dit gesprek. Schrijf alvast de volgende zaken op:

  • bij welke werkgever u in aanraking bent gekomen met gevaarlijke stoffen;
  • hoe u in aanraking kwam met de stof(fen);
  • van wanneer tot wanneer u bij de werkgever werkte (jaartallen).

Het is belangrijk om ook alvast zoveel mogelijk bewijs klaar te leggen. Onze medewerker kan hier tijdens het huisbezoek foto’s van maken. Denk aan oude papieren van uw werk, zoals uw arbeidscontract, overeenkomst tot opdracht, getuigschrift, loonstrookjes of een CV uit die tijd. En misschien heeft u zelfs nog wel foto’s, een personeelskrantje of een andere herinnering, zoals een speldje of een horloge.

Tijdens het huisbezoek

Een medewerker van ISBG komt bij u langs. We bespreken met u de baan of banen die u heeft gehad. Bij elke baan vragen we of u zelf met een gevaarlijke stof heeft gewerkt. Het kan ook zijn dat u met stoffen in contact kwam, doordat collega’s hiermee werkten. Ook zal de medewerker u vragen hoe vaak u in contact kwam met de stof en in welke hoeveelheden.

Na het huisbezoek

De ISBG-medewerker verzamelt alle informatie en maakt hier een verslag van. Dit verslag heet het ‘Rapport blootstelling door arbeid’. U ontvangt dit rapport ook.

Opvragen medische informatie

Om uw aanvraag te beoordelen, hebben we ook medische informatie nodig. Het ISBG vraagt de diagnose en andere noodzakelijke medische informatie over u op. Dit doen we bij de arts(en) voor wie u een medische machtiging heeft gegeven.

STAP 3. Een deskundigenpanel beoordeelt de medische informatie

Deskundigen beoordelen de medische informatie en het ‘Rapport blootstelling van arbeid’. Dit deskundigenpanel bestaat uit artsen en specialisten op het gebied van gezond en veilig werken van Bureau Lexces*. Het deskundigenpanel beoordeelt of uw ziekte is veroorzaakt door werk, volgens de voorwaarden van de Regeling TSB.

*Lexces is het landelijk expertisecentrum voor ziekten die veroorzaakt worden door stoffen op het werk. Lexces heeft kennis over gevaarlijke stoffen en over gezondheidsrisico’s voor mensen die ermee werken. Meer informatie vindt u op de website van Lexces.

STAP 4. Wij geven een advies over uw aanvraag

Wij adviseren de Sociale Verzekeringsbank (SVB) over uw aanvraag. Dit doen wij op basis van alle informatie die u ons heeft gegeven en het oordeel van het deskundigenpanel.

STAP 5. De SVB neemt een beslissing

De SVB neemt op basis van ons advies en alle informatie een beslissing. U krijgt daarover een brief van de SVB.

Hoe lang duurt dit proces?

Normaal gesproken beslist de SVB binnen 16 weken. De 16 weken gaan in op het moment dat het ISBG een ondertekende aanvraag van u heeft ontvangen. Dit is de wettelijke beslistermijn. Lukt het niet om binnen 16 weken te beslissen, dan kan de SVB deze termijn verlengen met nog een keer 16 weken. Lukt het dan nog niet om te beslissen, dan vraagt de SVB u akkoord te gaan met een nieuwe datum waarbinnen beslist gaat worden.

Tegemoetkoming en nabestaanden

De tegemoetkoming is beschikbaar voor slachtoffers die nog leven. Komt u te overlijden nadat u zich heeft aangemeld? Dan hebben uw nabestaanden misschien nog recht op de tegemoetkoming. Uw nabestaanden moeten het SVB-aanvraagformulier dan binnen zes weken terugsturen, nadat wij deze hebben toegestuurd.

Contact

Heeft u nog vragen? Kijk dan bij de veelgestelde vragen.

Staat uw vraag er niet bij? Of heeft u hulp nodig bij het invullen van de formulieren? Of wilt u misschien toch niet doorgaan met uw aanvraag? Neem dan contact op met ons.u hulp nodig bij het invullen van de formulieren? Of wilt u misschien toch niet doorgaan met uw aanvraag? Neem dan contact op met de behandelaar van uw aanvraag.