Klachtenregeling
Klachtenregeling Instituut Slachtoffers Beroepsziekten door Gevaarlijke Stoffen
Het Instituut Slachtoffers Beroepsziekten door Gevaarlijke Stoffen (ISBG) vindt het belangrijk dat iedereen die gebruik maakt van de diensten van het ISBG tevreden is over de dienstverlening. Als u niet tevreden bent over de behandeling van een dossier, meld dat dan eerst bij de dossierbehandelaar. Als u na de reactie van de dossierbehandelaar nog steeds niet tevreden bent, dan kunt u gebruik maken van onderstaande klachtenregeling.
Artikel 1: Klachtrecht
- Iedereen heeft het recht om over de dienstverlening van het ISBG een klacht in te dienen bij het ISBG.
- Klachten over het ISBG kunnen gaan over de dienstverlening door alle personen die onder de verantwoordelijkheid van het ISBG werken.
- Via deze klachtenregeling van het ISBG kan geen bezwaar worden gemaakt tegen een beslissing van de Sociale Verzekeringsbank (SVB), bijvoorbeeld om geen voorschot of tegemoetkoming te geven. Daarvoor kunt u bezwaar maken bij de SVB. Wel kan een klacht worden ingediend over de wijze waarop het ISBG tot het advies aan de SVB is gekomen.
Artikel 2: Indienen van een klacht
- Een klacht dient schriftelijk te worden ingediend. De klacht kunt u verzenden met de post of via e-mail. Geef duidelijk aan dat het gaat om een klacht in het kader van de klachtenregeling van het ISBG.
- De klacht bevat in ieder geval:
- de naam en het adres van de indiener en zo mogelijk het dossiernummer van het betreffende dossier;
- een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht;
- de datum van verzending;
- de handtekening van de klager.
- Wanneer de klacht per post wordt verzonden, kunt u het volgende adres gebruiken:
ISBG
T.a.v. directie ISBG
Postbus 90405
2509 LK Den Haag
Als u de klacht per email wilt indienen, kan hij worden gestuurd aan: [email protected]. - Als de klacht in een vreemde taal is geschreven en een vertaling voor een goede behandeling van de klacht noodzakelijk is, moet de klager zorgen voor een vertaling.
Artikel 3: Ontvangstbevestiging
Het ISBG stuurt een schriftelijke bevestiging van de ontvangst van de klacht. Dit gebeurt binnen één week na ontvangst.
Artikel 4: Termijnen
- De klacht wordt binnen zes weken na ontvangst afgehandeld.
- De afhandeling kan met maximaal vier weken worden verlengd. U ontvangt hier een schriftelijke mededeling over.
Artikel 5: Klachtbehandeling
- De directeur ISBG is verantwoordelijk voor de behandeling van de klacht.
- Als de klacht gaat over een gedraging van de directeur ISBG, dan wordt de klacht behandeld door het bestuur van het ISBG.
Artikel 6: Klachtafdoening
Het ISBG informeert u schriftelijk en met een motivatie over:
- de bevindingen van het onderzoek naar aanleiding van de klacht; en
- of de klacht gegrond, deels gegrond of ongegrond wordt verklaard; en
- van de eventuele conclusies die het ISBG aan dit oordeel verbindt; en
- de mogelijkheden om in beroep te gaan tegen dit oordeel en de eventueel hieraan verbonden conclusies.
Artikel 7: Beroep
Als u het niet eens bent met de beslissing van het ISBG over de behandeling van een klacht kan hij/zij in beroep gaan bij de externe klachtencommissie van het ISBG.
Artikel 8: De externe klachtencommissie
- De externe klachtencommissie bestaat uit drie leden.
- De leden zijn niet in loondienst werkzaam voor het ISBG en verrichten ook niet op andere wijze werkzaamheden voor het ISBG. Eén lid is afkomstig uit de kring van verzekeraars/werkgevers, één lid is afkomstig uit de kring van vakorganisaties/slachtofferorganisaties en één lid uit de kring van de rijksoverheid.
- De leden kiezen uit hun midden een voorzitter.
- De externe klachtencommissie wordt secretarieel ondersteund door de bureausecretaris van het ISBG.
Artikel 9: Aanmelding externe klachtenprocedure
- U kunt alleen een klacht indienen bij de externe klachtencommissie nadat een reactie is ontvangen zoals beschreven in artikel 6.
- U moet binnen zes maanden na afronding van de reactie zoals beschreven in artikel 6 een beroep in te stellen bij de externe klachtencommissie.
- Dit beroep kunt u met de post of via e-mail versturen. Per post kan deze worden gestuurd aan:
Externe klachtencommissie ISBG
Postbus 90405
2509 LK Den Haag
Als de klacht per e-mail wordt verstuurd is het e-mailadres: [email protected] - Naast de inhoud zoals beschreven in artikel 2 lid 2, moet in de klacht ook worden beschreven waarom u het niet eens bent met de klachtafdoening, zoals beschreven in artikel 6.
Artikel 10: Mondelinge behandeling
- Als de klacht schriftelijk kan worden afgedaan, ontvangt u een schriftelijke reactie. Als dat niet kan, krijgt u de mogelijkheid om de klacht mondeling toe te lichten aan de externe klachtencommissie. Dit gebeurt op een tijdstip dat door de externe klachtencommissie wordt bepaald.
- Dit tijdstip wordt ten minste twee weken van tevoren bekendgemaakt.
- U kunt zich tijdens deze mondelinge behandeling door een derde laten bijstaan of vertegenwoordigen.
- De externe klachtencommissie kan aan de directeur en de dossierbehandelaar vragen om tijdens de mondelinge behandeling toelichting te geven op hun handelwijze.
Artikel 11: Nader onderzoek
- Indien nodig, kan de externe klachtencommissie voorafgaand aan, of na afloop van de mondelinge behandeling een onderzoek instellen.
- De directie werkt volledig mee aan de externe klachtencommissie en antwoordt binnen drie weken op verzoeken om informatie.
Artikel 12: Uitspraak
- De externe klachtencommissie doet zo spoedig mogelijk, maar in elk geval zes weken na de mondeling behandeling, schriftelijk een uitspraak met een motivatie.
- De uitspraak heeft de kracht van bindend advies en is daarmee definitief.